JOM SHAKLEE!

anda nak dapatkan produk produk shaklee atau nak jadikan shaklee sebagai sumber pendapatan ? hubungi saya. whastapp 013 5825382 herny hafiz

Wednesday, March 28, 2012

tanaman dari dapur

Sesetengah tanaman tak perlu pun beli biji benih..cuma tanam je apa yang dapat dari sisa2 sayur yg tak di masak....semai, siram dan baja jika perlu maka tumbuh la dia....



pokok selasih. di semai dari keratan batang..
daunnya di buat ulam..then batang di semai alhamdulillah tumbuh juga-
sorry gambar blurr- kamer hp murah la katakan..


daun kesum- ni memang penting sebab selalu buat laksa dan asam pedas..
selalu beli dari pasar.. sekali masak terus buang..sekarang sayang malas sangat pun cucuk ja..

daun bawang..bla nampak bawang dah berpucuk tu ...
semai je.untung 2 nak buat telur dadar, sup atau cucur tak payah beli... fresh lagi..

remayung merah atau malabar spinach.
 ada lagi satu nama chenese..tak ingat pulak nama apa...
saya suka sayur ni.. sorry gambar blurr lagi

malabar spinach- clear seket pic

lalat tumpang glamer

pot daun bawang


amatur-- cuba tanam celery/daun sup

semai lagi malabar spinach kat laman depan.sebab pokok ni macam cantik ja..

pegaga kampung.....
harap ruang depan pasni penuh la dengan pegaga ni tutup tanah ganti rumput2 liar tu..

4 comments:

ejaMaria said...

kalau nak guna pegaga sbg tanaman tutup bumi, kena buang dulu semua rumput liar yg ada... kalau tanah ada rumput, biasanya pegaga kalah nak bersaing dgn rumput... ;p

salam kenal - happy gardening...

hernyhafiz ^_^ said...

salam kenal... tu la kena manual buang rumput... kalau mesin semua pun habis nanti... terima kasih sudi jenguk sini..

Syaza Safar said...

Salam herny..saya pun ada cuba tanam dau sup gn lebihan btg yg dibeli dr kedai..Alhamdulillah, hidup subur dah kn petik pun..pasni xpyh nk beli daun sup lg..;)

Syaza Safar said...

Salam herny..syaza pun ada try tnm daun sup gn lebihan keratan btg /akar yg dibeli dr kedai..Alhamdulillah tumbuh subuh dan selamat menjd rencah sup last week..suka gardening tp mls nk wat blog..hehehe